Obsah:
V tomto blogu prinášam malú recenziu skvelého FPV drona DJI Avata po niekoľkých mesiacoch aktívneho používania. Vlastním DJI Avata Explorer Combo:
DJI Avata bol môj vôbec prvý dron. Je to veľmi univerzálny malý dron, ktorý doporučujem pre každého. Dron má skvelé letecké vlastnosti a ovládanie zvládne aj 10 ročné dieťa. DJI Avata je v podstatne iPhone - zapneš a letíš.
Mal som veľké obavy, ako bude vypadať obraz z drona v okuliaroch DJI Goggles Integra. Nie je to žiadna virtuálna realita, v podstate pred očami je display / plátno, kde vidno HD obraz z kamery drona. Človek má "pocit", že sedí v drone, ale netreba čakať zážitok ako z virtuálnej reality. Je to v podstate to isté, ako keby som si dal pred oči mobilný telefón a zakryl hlavu čiernou šatkou. Okuliare podporujú aj nahrávanie, len je potrebné vložiť SD kartu do okuliarov. Oceňujem, že DJI myslelo aj na "padnutého drona" a v okuliaroch si viete pozrieť tzv. Camera view before loss (to je pár sekúnd videa pred pádom a na toto nie je potrebná SD karta). Nie raz mi to pomohlo nájsť drona alebo odletenú baterku.
DJI Avata sa predáva s dvoma typmi okuliarov DJI Goggles Integra (tie mám ja) a DJI Goggles 2. Okuliare vypadajú rovnako, avšak majú jeden zásadný rozdiel, na ktorý som natrafil až teraz, keď som si kúpil long range dron Helion 10. DJI Goggles Integra sú lacnejšie a ponúkajú integrovanú baterku, čo som osobne preferoval, nech mi z okuliarov netrčia žiadne káble. Okuliare ma trochu tlačia na nose, a keď mi to už ide na nervy, tak si vložím do okuliarov veľmi malú penovú výplň k nosu, čo problém vyrieši.
Výhody DJI Goggles 2:
Ak by som si mal teraz vybrať, tak si priplatím za DJI Goggles 2.
Dron sa v základe ovláda cez DJI Motion Controller 2, ktorý je absolútne skvelý na začiatky s dronom. S pomocou tohto ovládača som nemal problém lietať v interiéry, v lese, v horách, v skalách, ale napríklad i v malom skleníku. Elektronika a softvér drona je špičkovo vyladená. Dron len tak nepadne, pekne sa drží vo vzduchu, fakt je to špičkovo vyladený dron. Čo sa týka ešte tohto ovládača, tak s ním viete robiť naozaj krásne zábery.
Dron ponúka v základe 2 módy - normál a šport. V prípade, že sa dokúpy ďalší ovládač DJI Remote Controller 2 (vypadá ako z PlayStation), tak je možné odblokovať na drone tzv. manuálny/acro mód. Tento manuálny mód v podstate vypne celú automatickú stabilizáciu a všetko riadenie ponechá pilotovi.
Ja už lietam iba na manuál móde, pretože to mi to dovoľuje robiť s dronom čo chcem - proste to odblokuje slobodu. Na manuál mód je potrebný tréning v simulátoroch (doporučujem stráviť hodiny v tréningu), pretože s vypnutou elektronikou je lietanie extrémne náročné a behom sekundy dokážete drona rozbiť. Ak sa naučíte lietať na manuál, tak sa už nikdy nevrátite späť. Nižšie uvedené videa sú natočené v manuál móde:
Ďalší pekný záber: https://www.instagram.com/p/Cx3bnYhAGT6/
Simulátory pre počítač:
DJI Avata robí krásne záznamy, avšak kameru treba dobre nastaviť. Veľkým pozitívom drona je jeho interné úložisko na záznamy videa, takže nie je potrebná SD karta. Videá je potrebné prehrať/vybrať cez USB-C kábel a to cez trochu nešťastne riešené miesto vedľa vrtule. Videá sa nedajú prehrať "vzduchom" cez mobilný telefón.
Doporučujem si kúpiť túto USB-C redukciu:
Video záznamy natočené cez DJI Motion Controller 2:
Na gimbale/kamere je možné meniť uhol cez ovládač (controller). Niekedy sa môže stať, že na zázname vidno aj časť rámu (v výnimkou manuál módu, tam si gimbal pilot zafixuje a nemení ju).
Moje doporučené nastavenie kamery:
Dron je brutálne odolný. Havaroval som s ním asi 6x a okrem zlomených vrtúľ, škrabancov a trošku poškriabanej šošovky na kamere ten dron stále letí. Moje pády neboli len také obyčajné, prvý veľký pád som mal pri manuál/acro móde, kde som si zle nastavil uhol kamery a nestihol som drona v poriadnej rýchlosti zodvihnúť. Napikoval som asi v 60 km/h do trávy, pričom sme s rodinou hľadali asi pol hodinu baterku, ktorá je pekne drahá (+/- 120 EUR). Mali sme šťastie a baterku sme našli.
Tento pád som zachytil na kameru. Pád nastal tak, že som si cez okuliare nevšimol krík a priamo som napikoval do konárov:
Mal som šťastie, že môj dron prežil toľko pádov. Dron má ochranu vrtúľ, takže sa s ním dobre lieta v interiéry - naráz do steny nepredstavuje okamžitý pád, či poškodenie drona.
Ďalší pád: https://www.instagram.com/p/CyqxN_ggoyo/
Pozor na baterku, pretože pri páde dokáže odletieť mimo drona a nájsť ju je veľký problém (doporučujem kúpiť ochranu batérie). POZOR: raz som mal pád pri otočke drona, že baterka sa z drona jednoducho pri manévri odpojila (asi som ju zle zaistil) a dron padol rovno do snehu (prežil a lieta ďalej).
Toto je ppč funkcia. V prípade, že stratíte signál alebo manuálne stlačíte tlačítko RTH, tak DJI dron sa Vám sám vráti na miesto, kde vzlietol (pozor, musí to byť exteriér).
Ten nie je bohvie čo kvôli reguláciam v Európe (max. 1-2 km). Dosah závisí od veľmi veľa faktorov, ale už za budovou ten signál nebude. Ja doporučujem aplikovať FCC hack do okuliarov (vypne EÚ reguláciu) a vtedy sa dosah DJI Avata dronu rapidne zvýši zhruba na dvojnásobok - max. 3-4 km. Počítajte, že DJI Avata nemá viditeľnú anténu, takže dosah je menší ako napríklad pri mojom long range drone.
Ako funguje hack? Je to úplne jednoduché, stačí na SD kartu nahrať/vytvoriť prázdny súbor a vložiť do okuliarov. Postupujte podľa nižšie uvedeného videa:
Vždrž batérie závisí od mnohých faktorov - hlavne od poveternostných podmienok. Dron má iba jeden typ batérie, takže o to je jednoduchšie dron používať. Dron dokáže lietať okolo 5-10 minút na manuál móde. Ak človek lieta iba na "normál" móde, tak podľa mňa dokáže letieť aj okolo 13-15 minút. Je to málo? Absolútne nie, pretože s dronom dokážete strašne rýchlo obletieť celý okolitý priestor. Ešte sa mi nikdy nestalo, že by som potreboval viac času.
Aktuálne mám štyri baterky a niekedy mám problém ich vylietať. Nabíjanie je v celku rýchle, zhruba hodinu trvá nabitie jednej baterky.
Chcem uviesť, že firma DJI do svojich dronov dáva inteligentné batérie (Lithium-ion battery), preto sú aj drahé. Tieto baterky by mali byť schopné sa vybiť do skladovacieho režimu automaticky, ak sú plne nabité. Baterky majú ešte jeden klamlivý faktor a to, že s dronom pristávate pri 20-25%.
POZOR: ak je baterka okolo 50% a lietate na manuál móde, tak spomaľte, pretože baterka už nemá dostatok energie v sebe. Raz som padol tak, že som s dronom padal krásne ponad stromy a tesne nad zemou som pridal naplno plyn, avšak baterka už nemala dostatok energie a dron nevyvinul dostatočný výkon na to, aby sa udržal nad zemou a padol rovno do trávy (prežil a lieta).
DJI Avata ponúka skvelé vlastnosti pri lete. Je dobre manévrovateľná, avšak má problém s veľkým vetrom - čo je logické na veľkost vrtúľ a silu motorov. S dronom som letel maximálne cez 85 km/h, ale bežne s ním lietam medzi 40-60 km/h pri dobrých podmienkách.
Nevýhodou DJI Avaty sú slabé motory / menší výkon a to cítiť hlavne pri manuál móde, keď s dronom voľne padáte a zrazu potrebujete ten výkon. Alebo to cítiť pri veľkom vetre v horách. Nie že by to Avata nezvládla, ale jednoducho tam cítiť jej limity.
Čo sa týka výkonu ešte, tak DJI Avata nemá dostatok výkonu na to, aby ste na nej niesli napríklad GoPro kameru. Na toto pozor (mám to vyskúšané).
Áno, DJI Avata je extrémne univerzálny dron - milujem ho. Je tak malý, tak spratný a tak obratný, že si ho môžete zobrať hocikde a nikde Vám nebude zavadzať. Viem s ním lietať počas všetkých ročných období a je jedno či v lese, v meste, v parku alebo v interiéry. Ak zvažujete, či si kúpiť tohto drona, tak moja odpoveď je jednoznačne áno. DJI Avata je dron s ktorým sa nebojím vletieť hocikde.
Ak Vás drony chytia za srdce, tak príslušenstvo - DJI Goggles a DJI Remote Controller 2 viete využiť aj v custom FPV dronoch s DJI O3 Air unit (o tomto budem mať samostatný blog). Párovanie dronov je veľmi jednoduché, ja väčšinou lietam na viacerých dronoch. Takže, keď dolietam napríklad na Avate, tak behom 1 minúty môžem lietať napríklad s DJI FPV.
Ja som si kúpil na 2 roky a podľa mňa sa vyplatí iba na rok. Firma DJI ponúka veľmi dobrý servis, v ktorom Vás oprava poškodeného dronu môže výjsť úplne rovnako, ako suma za ročný DJI Care.
Môj pohľad je, že DJI Avata je oveľa univerzálnejšia a zábavnejšia ako DJI Mini/Air drony. Tie majú samozrejme lepšiu kameru a viete na nich robiť krásne zábery, lenže tie zábery budú stále rovnaké a po čase Vás to začne nudiť. S tými dronmi nebudete riskovať a sú veľmi krehké. Dá sa povedať, že s Avatou viem natočiť veľmi podobné videá (všetko je v rukách pilota) a dostanem ešte oveľa viacej, pretože viem letieť tesne nad zemou, v interiréry, v lese, viem robiť rôzne otočky, letieť dolu hlavou, atď..
Ak sa stratí signál z okuliarov, to ešte neznamená, že je stratený signál z ovládača (controllera). Totiž DJI O3 Air unit funguje tak (ten má Avata), že okuliare komunikujú s dronom samostatne a ovládač tiež. V okuliaroch vidíte dve signalizácie signálu - pre ovládač a pre okuliare (signál pre okuliare sa stratí oveľa skôr). Neraz sa mi stalo, že mi obraz v okuliaroch vypadol alebo bol nejasný (kockatý), ale controller fungoval ďalej, takže ihneď som pridal do plynu a obraz bol späť.
Nedoporučujem kupovať rôzne ochrany, nárazníky, atď.. Je to zbytočné, náhradné diely (rám) sa dá na DJI Avatu kúpiť a zároveň myslite na DJI Care alebo DJI servis. Ja som si chcel uchrátniť svojho drona tiež, ale dnes lietam iba s ochranou baterky. Totiž, každý gram na DJI Avate cítiť.
Ak budete uvažovať nad ND filtrami, tak podľa mňa sú zbytočné. Ja ich mám a použil som ich iba raz: https://www.instagram.com/p/Cy-9OQKAFZt/ ... Avšak môžu pomôcť v určitých prípadoch pri silnom slnku.
<500g