Peter Širka
Peter Širka

Osobný blog programátora a IT nadšenca.

Ako lietať s long range dronom?

Ako lietať s long range dronom?

Obsah:


Pozor, tento blog píšem ako amatér, ktorý sa učí na vlastných chybách. Ak si plánujete kúpiť long range dron, tak si dobre premyslite, či máte lokality, kde budete lietať. Ak bývate v mestách, nemáte v okolí napr. hory a často necestujete do "menej obývaných oblastí", tak long range drona si určite nekupujte.

Moje vybavenie:

Helion 10

Analýza miesta letu

S long range dronom nelietajte tak, že prídete, vyletíte a v okuliaroch budete hľadať, kam budete letieť. Pred letom sa pozrite okolo seba, pozrite sa na potencionálne problémy a prekážky. Zorientujte sa v mieste, kde sa nechádzate a ešte pred letom si urobte v hlave letový plán. Určite si POI (Point(s) of interest), premyslite si, ako by ste dané POI nahrali. Snažte sa svoj plán dodržať a neriskujte.

Moje zásady:

  • ja lietam iba v prírode
  • vyhýbam sa obytným oblastiam
  • vyhýbam sa ľuďom
  • vyhýbam sa cestám
  • vyhýbam sa elektrickému vedeniu
  • vyhýbam sa zvieratám

Pár krát sa mi stalo, že som prelietal ponad chaty/cestu/menšie elektrické vedenie medzi kopcami a nebola možnosť to obletieť inak. Takéto situácie sú pre mňa veľmi neprijemné, avšak pri prelete (čo sa stáva fakt ojedinele) dávam extrémny pozor na bezpečnosť. Obávam sa hlavne toho, že dron môže padnúť kvôli poruche alebo zrážke s vtákom. Predvídajte a ak sa nedá inak (napr. obletieť nebezpečný úsek), prelet urobte s najväčším dôrazom na bezpečnosť, a určite buď poistený proti osobnej zodpovednosti.

Pozícia, miesto vzletu

Na začiatok uvediem, že mám iba základné antény v DJI Goggles Integra (pozrite sem https://www.youtube.com/watch?v=M1eGCdgqsyQ alebo toto video https://www.youtube.com/watch?v=cn3TsOkAjIQ). A toto je asi najdôležitejšia rada. Na základe mojich skúseností so signálom som prišiel na to, že najvhodnejšia pozícia na ovládanie drona je na otvorenom priestranstve. Pokiaľ chcete lietať v horách, ideálne je byť na spodku hory. Na nižšie uvedenom obrázku som zvýraznil miesta vzletu a možnosti letu.

FPV dron a najlepšie miesto, kde ovládať dron

Ako náhle sú medzi Vami a dronom už len stromy/les, signál ide rapidne dolu. Na nižšie uvedenom obrázku je pilot drona pri tej červenej ďobke za stromami.

FPV dron slabý signál

V tomto okamihu je potrebné s dronom vyletieť vyššie a vrátiť sa. Pozícia pilota je na veľmi zlom mieste z aktuálnej pozície drona. Všimnite si ešte silu signálu v ovládači, ten je plný. Takže v prípade, že by sa obraz stratil, stále je možné s dronom manipulovať.

Snažte sa točením hlavy sledovať drona

V okuliaroch vidíte všetko, avšak ideálne je aj fyzicky točiť hlavu za dronom. Vtedy je oveľa lepšia intenzita signálu, ako keď je dron za Vašim chrbtom. Ja sa riadim zvukom a kde je zvuk drona, tam sa snažím pozerať (otočiť hlavu).

Snažím sa vždy držať signál obrazu v okuliaroch nad 15 Mbps. Ak je menej, už mi stíska riť a zatiaľ som mal šťastie na to v čas reagovať. Videl som ľudí lietať aj na 2-7 Mpbs, ale to už by som ja neriskoval.

Príprava drona

Pred letom doporučujem skontrolovať šrouby a hlavne, či sú dobre uchytené vrtule a aký je ich stav. Skúste ich jemne poohýbať, pozrite či nemajú väčšie trhliny alebo či nie sú prasknuté. Mne sa často stáva, že keď pristávam, tak väčšinou sa vrtuľa drona po disarme dotkne zeme a niekedy sú tam kamene, diera alebo drevo.

Nelietajte ďaleko a nelietajte vysoko

Z mojich doterajších skúseností je pre bezpečnosť a pokoj v duši lietanie maximálne v okruhu 2-3 km. Výšku doporučujem dodržať stanovenú zákonom, pretože to bohato stačí (120 m nad zemou). Mňa baví lietať iba hory a tam sa vždy pohybujem tesne nad korunami stromov a v niektorých prípadoch samozrejme vyletím vyššie, ale dlho sa tam nezdržiavam. Dobre počúvajte a sledujte okolie. Možno si poviete, že 2 km vzdialenosť nie je veľa, ale bavíme sa o vzdušnej čiare. Všimne si nižšie uvedený obrázok. Dron je od pilota vzdialený zhruba 2.5 km, avšak cesta autom/pešo je násobne dlhšia.

FPV dron dlhá vzdialenosť

Všimol som si, že ak bol dron ďaleko zhruba 1.5 km, už ho nebolo vôbec počuť. Preto je skvelé, pokiaľ si v hlave pripravíte letový plán. Podľa toho plánu +/- viete, ktorým smerom je dron, kam sa pozerať a zároveň orientačne sa viete s dronom vrátiť aj v prípade nepriaznivého počasia, napríklad pri neočakávanej hmle, či dažďu.

Nelietajte sami, berte vždy parťáka

Nepíšem to kvôli tomu, že by sme podľa zákona mali dodržiavať VLOS. Parťák je veľmi dôležitá súčasť kvôli sledovaniu okolia a samozrejme aj drona. Ak chcete lietať hory, je ideálne pri sebe niekoho mať aj z pohľadu osobnej bezpečnosti, psychológie a hlavne orientácie pilota (za dronom sa neustále otáčam a niekedy ani netuším, kde som momentálne otočený).

Pár krát sa mi stalo, že pribehli aj psy od turistov, takže môj parťák to vedel ihneď riešiť.

Neriskujte a neponáhľajte sa

Riskovať sa neoplatí. Nerobte zbytočné prelety pomedzi úzke medzery v stromoch a hlavne vo väčšej diaľke. Myslite na to, že pri páde pôjdete drona pravdepodobne hľadať. Myslite na prírodu a bezpečnosť, proste kvôli nejakému jednému záberu sa neoplatí riskovať. Veľa krát mi trhá páčky, ale tu musí vždy zvíťaziť zdravý rozum.

Ako sa vraví, nie je nebezpečné ísť rýchlo, ale nebezpečné je ponáhľať sa. Toto platí aj pri dronoch. Nájdite si na lietanie vždy adekvátny čas a vhodné počasie. Ja vždy rátam aj s tým, že s dronom môžem havarovať. Nelietajte long range počas šera / tmy / veľkej hmly / možnej búrky alebo pokiaľ ste unavený, proste nestojí to za to.

Lietanie v chránených územiach

Ak už budete lietať v prírode alebo v chránených územiach, tak nerobte zbytočný ruch a nedávajte o sebe vedieť. Dbajte na prírodu, zvieratá a hlavne sa vyhýbajte ľuďom. Ak vidíte na nejakých lúkach zvieratá, tak sa ich pokúste obletieť a zbytočne ich nerušte. Ak chcete lietať pri nejakých skalách, overte si na internete, či tam nie sú nejaké chránené vtáky. Proste overujte si miesta, kde budete lietať a či tam nie je nejaké "sezónne párenie" alebo niečo podobné, na toto sú ochranári extrémne hákliví. Ak už lietate v chránenom území, snažte sa lietať iba v rámci turistických trás. Ideálne riešenie je vybaviť povolenie na let v chránených územiach, avšak môže sa stať, že aj omylom vletíte do chráneného územia a ani o tom nebudete vedieť (napr. hranica medzi normálnym a chráneným územím). Preto doporučujem dodržať vyššie uvedené odporúčania.

Pozor na baterku

Ja používam Li-Ion 8000 mAh baterku (900g), ktorá je práve určená na "dlhšie lietanie" pre môj druh drona. Ak už letíte niekde ďalej, dobre sledujte aktuálny stav baterky. Moja baterka funguje od 2.7 V do 4.2 V na článok. To znamená, že by som mal pristávať, keď na displeji vidím okolo 2.8-3.0 V na článok. Li-Ion baterky už nemajú dostatok šťavy/výkonu pri nižšom napätí, takže na toto extrémne bacha. Príklad, ak máte na článok okolo 3 V, tak už nerobte žiadne prudké manévre.

FPV baterry Li-Ion 8000 mAh

Tipy ako lietať čo najdlhšie:

  • sledujte si tzv. throttle position v % (koľko plynu používate), čím nižšie číslo, tým dlhšia výdrž
  • pozor na uhol kamery, čím väčší, tak tým väčší náklon, vyššia rýchlosť a viac spotreby batérie

Kontrolujte plyn

Tak ako píšem v predošlých odstavcoch, je potrebné držať čo najmenší plyn (throttle position). Nikdy som to neriešil, avšak pri analýzach letu som videl ako mrhám výkonom a baterkou. Ja sa chcem všade prepraviť čo najrýchlejšie a zistil som, že toto je veľký problém pri lete. Takže ideálne je letieť oveľa pomalšie a ako sa vraví, pomaly ďalej zájdeš. Na mojom drone je ideálne držať plyn na 30-45%. Uhol kamery som si znižoval, ale neviem aký ho mám presne, možno okolo +/- 15%.

Prečo je to dôležité?

Je to hlave kvôli oveľa dlhšej výdrži baterky a čím menší plyn, menšia rýchlosť a tým väčší reakčí čas na riešenie výpadku signálu. Neraz sa sa mi stalo, že malá rýchlosť mi zachránila dron pred úplnou stratou signálu. Takže pokiaľ budete lietať pomaly, tak aj signál sa bude pomaly strácať - na toto nezabudnite. Na GPS Rescue funkciu by som sa veľmi nespoliehal, avšak môže byť tým posledným "žolíkom", ktorý zachráni Vášho drona.

Analýza letu

Pokiaľ nie ste skúsení pilot (ešte ako ja), tak analýza letu je veľmi dôležitá. V okuliaroch si nahrávam každý let a potom si ho doma analyzujem. Nie raz mi to pomohlo vylepšiť techniku lietania, problémy a hlavne predĺžiť výdrž baterky.

FPV dron - OSD informácie

Aké údaje často analyzujem?

  • spotreba baterky počas letu
  • pozícia plynu
  • signál okuliarov a ovládača
  • alarmy

Filmové (Cinematic) zábery

Long range drone je stvorený na natáčanie cinematic (filmových) záberov. Nerobte prudké pohyby, proste plávajte a vychutnávajte si let. O tomto budem písať samostatný článok a aj o nastavení mojej GoPro kamery. Ale o tom potom.

Pár mojich záberov (stále sa učím):